
Haruki Murakami
Considere que molt sovint la major part de
les desil·lusions que se’n deriven de la nostra tasca docent amb alumnes de
Secundària no ve motivada per mancances metodològiques (encara que aquest
factor pot contribuir-hi decisivament) sinó per la falta de sintonia que freqüentment
tenim amb el factor
humà amb què ens toca treballar.
Perquè així com els aficionats a la
fotografia saben que és força complicat obtenir una bona instantània d’un
objecte en moviment i que cal posar-hi esment, tampoc no resulta gens fàcil
retratar o capturar-ne l’essència d’uns alumnes immersos de ple en un procés de
maduració personal.
Amb els anys he constatat que abans eren els
pares els qui recorrien a l’adolescència per tractar de disculpar algunes
reaccions o actituds difícilment justificables dels seus fills; ara resulta que
molt vegades són els mateixos alumnes els qui tiren mà d’aquest recurs d’última
instància per tal d’excusar alguns dels seus propis actes.
Doncs bé, no obstant això, és ben evident
que durant aquesta etapa vital moltes són les coses que estan canviant de forma
constant i quasi sense adonar-se’n: trets físics, aficions, manera de pensar,
relacions amb els amics, aprofitament del temps lliure... I és precisament
aquest procés inajornable el que provoca que siga molt difícil arribar a
conéixer un alumne i aconseguir aprehendre la seua circumstància perquè sovint
són ells mateixos els que són incapaços de reconéixer-se en moltes de les seues
accions quotidianes.
Per tant, crec que uns dels errors més
freqüents en els quals incorrem els educadors és el fet de centrar el focus de
l’aprenentatge en la figura del docent i no projectar-lo sobre els vertaders
protagonistes i receptors de la nostra tasca educativa. És indubtable (encara
que no aconsellable) que és molt més senzill educar a partir de la figura del
mestre (principi d’autoritat més major edat i formació) i del seu organitzat
pla de treball que de la de l’alumne (menys edat i sovint també menys
motivació).
Aquest fet sol provocar sorolloses
decepcions entre aquells docents que a més d’exercir la seua feina de forma responsable
pretenen transcendir en el seu alumnat, i no per falta de ganes, d’aptitud o de
dedicació (per descomptat!) sinó per una simple qüestió de manca de perspectiva;
doncs ni des de l’ullal se sol albirar la desembocadura del riu ni la collita
acostuma a arribar l’endemà de sembrar-ne la llavor. Però a la fi, cada gota
compta i cada llavor germina; només és qüestió de temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada